Кои са основните очаквания на потребителите преди валутната промяна?
С наближаването на 1 януари 2026 г., когато еврото ще стане официална валута в България, потребителите все по-често търсят отговори на въпроси, свързани с лични финанси, кредити и бъдещи разплащания. В този контекст проведохме собствено проучване сред активни клиенти, за да установим нивото на информираност, нагласите и конкретните опасения на хората относно прехода от лев към евро.
Резултатите показват, че 93.8% от анкетираните знаят, че от 2026 г. кредитите ще се отпускат в евро, а 86.4% са наясно в кои държави еврото е официална валута. Въпреки това над половината (53.1%) изразяват притеснения как валутната промяна ще се отрази на вече изтеглените им кредити. Най-често посочваните тревоги са свързани с възможност за по-високи лихви и такси (45.7%), неясноти около преизчисляването на оставащите вноски (42%), както и липса на достатъчно достъпна информация (18.5%).
Анализът на резултатите показва, че нашите клиенти са информирани в общ план, но изпитват сериозни колебания по отношение на конкретни механизми, свързани с прехода – особено при преобразуването на съществуващите задължения и ориентирането в новите условия. На база на това, стартираме информационната кампания “Изи консултант: от лев към евро”, която ще продължи до края на 2025 г. и ще включва серия от образователни и практически насочени материали, подготвени с език, близък до ежедневието на хората.
„За нас е важно клиентите ни да се чувстват спокойни и уверени в период на промяна. Затова поставяме реалните въпроси и притеснения в основата на комуникацията. Кампанията ни не просто информира, тя говори с хората по човешки и достъпен начин, за да подкрепим избора им с яснота и предвидимост“, коментира Силвия Александрова, дивизионен директор „Маркетинг“ в “Изи Кредит”.
Комуникацията обхваща нашите социални мрежи, корпоративния ни уебсайт и медиите, като акцентите включват разяснения как ще се преизчисляват заемите по фиксирания курс, ще има ли промяна в лихвите и сроковете, какво представлява двойното обозначаване на цените и как ще изглеждат новите разплащателни документи. Предвиждат се и допълнителни теми, свързани с правата на потребителите, разпознаването на некоректни практики и стъпките за планиране на личните финанси в преходния период.
Според проучването 65.4% от анкетираните определят като „много важно“ да получат ясна информация за преобразуването на кредитите си, а 84% смятат, че компаниите за бързи кредити трябва да предложат допълнителни разяснения и съдействие. В същото време 42% от потребителите предпочитат да изтеглят кредит преди валутната промяна – в левове, което показва търсене на сигурност и стабилност в условията на промяна.
В един от най-важните икономически преходи в съвременната история на страната искаме да потвърдим ролята си на отговорен и ангажиран партньор, който не само разбира очакванията на своите клиенти, но и предприема конкретни действия, за да ги подкрепи.