13.03.2016

Капитал Кариери посвети материал на иновативната платформа за Геймификация на Изи Кредит

news article image

Ако сте минавали покрай стадион "Васил Левски" в София, няма как да не сте забелязали изписаната на фасадата му сентенция"Човекът е човек, когато играе" на Фридрих Шилер.

Несъмнено играта е едно от най-естествените човешки действия още от най-ранна детска възраст – достатъчно е да се огледаме наоколо или да се върнем малко назад в спомените си, за да се убедим в това. Тя стимулира състезателния дух, като ни кара да постигаме повече, и ни учи да опознаваме и да общуваме по-пълноценно с хората около нас. По тази причина големи международни компании като Google, Salesforce и SAP от години използват игрови елементи в работния процес, за да повишат ангажираността на служителите, да ги мотивират да се обучават и да им помагат да се развиват професионално. От известно време и у нас не липсват добрите примери, особено в IT сектора, където на фона на системната нужда от кадри работодателите се надпреварват с все по-интересни и нестандартни игрови подходи, за да привличат и задържат най-добрите таланти на пазара.

Затова когато в края на 2014 г. от "Изи кредит" започват да проучват възможностите да въведат игровизация, имат немалко резерви и опасения. Преди всичко не са софтуерна компания, където средната възраст на служителите обикновено е 25 години и мнозинството са запалени геймъри. Освен това към онзи момент финансовият сектор е по-скоро консервативен в това отношение и не предлага много примери, от които да се почерпи опит. Все пак решават да рискуват и в продължение на около година с помощта на консултантската компания "11235" разработват вътрешнофирмена платформа, която да включва някои от основните елементи на всяка игра - предизвикателство, забавление, получаване на знания и, разбира се, награди.

Насочват я към кредитните консултанти, които не само са най-многобройната група от членове на екипа на "Изи кредит" - над 3 хил. в цялата страна, но понеже работят с клиенти на ежедневна база, са и лицето на компанията пред външния свят. Целта, която си поставят, е да повишат мотивацията и ангажираността им да постигат по-високи резултати, но и да улеснят познанството и общуването помежду им. Доколко са успели да го постигнат и какъв е точният ефект от нововъведението все още им предстои да измерят, но поне за момента равносметката е повече от положителна – още в първите часове след старта на играта през октомври 2015 г. в нея се регистрират над 170 души, а към днешна дата общият брой на участниците е близо 800 с тенденция да расте.

Време за игра
Системата е основана на принципа на "отключването", при който успешното справяне с дадено предизвикателство позволява да се пристъпи към следващото ниво. "От самото начало не искахме да пускаме всички функционалности наведнъж, а поетапно, така че играчите да не изгубят интерес поне за няколко години", коментира Нели Дукова, мениджър "Мотивация и развитие на хората" в "Изи кредит". Играта има общо 6 нива и носи името на последното от тях - "Супер професионалист", който все още никой не е успял да достигне. Участието не е задължително, а на доброволен принцип. За да се регистрира, кредитният консултант получава потребителско име и парола от прекия си ръководител, след което въвежда служебните си данни.

Като цяло програмата е изградена така, че да не отнема повече от 30-40 минути дневно от времето на консултантите, но и все пак да ги стимулира да влизат в нея поне няколко пъти седмично. Преките им ръководители не могат да участват пряко в играта, но могат да проверяват напредъка на екипа, за който отговарят, като следят с кои предизвикателства са се справили и какъв резултат са постигнали. "По този начин искаме да покажем на консултантите, че програмата е създадена специално за тях, че това е тяхната игра", отбелязва Дукова.

Хайде да играем
С всяко влизане играчът получава мисия, която се задава автоматично от системата, без намесата на администратор и в зависимост от достигнатото ниво към момента. Задачата може да бъде преминаване през онлайн обучение или влизане в дуел с друг колега. Обученията са разделени по теми и най-често са свързани с историята на компанията, нейните продукти, отговорностите на професията, възможностите за кариерно развитие и пр. Преминаването им не е обвързано със срокове, но се изисква полагането на финален тест, който също е онлайн.

При дуелите пък служителите се състезават помежду си за постигането на точно зададена цел, свързана с техните основни професионални задължения, като например кой ще продаде повече или по-бързо продукти за ограничен период от време. За всяко успешно преминато изпитание, било то двубой или обучение, играчите събират точки и жълтици, чрез които напредват в йерархията на играта. А в определени периоди, когато натрупат достатъчно жълтици, ще могат да ги превърнат в реални пари, които да получат като бонус, или да ги обменят във виртуален магазин срещу подаръци, продукти или дори повторно явяване на изпит за някое от обученията.

Салиха Муса Купенова, която работи като организатор продажби в офиса на "Изи кредит" в офис Благоевград, споделя например, че играта й позволява много лесно да проследява продажбите си и изпълнението на месечните цели спрямо екипа и офиса. И добавя, че губенето на двубои с колеги и мисълта, че някой някъде се представя по-добре от нея, я мотивира да постига по-добри резултати. Така целта е да се стимулират състезателният дух и желанието за постигане на по-високи резултати и да се поощрява ангажираността не само с процеса на работа, но и със самата компания, обобщава Нели Дукова.

  Целият материал посветен на Програма "Супер професионалист" на Изи Кредит може да прочетете на сайта на Капитал Кариери тук.



Нели Дукова

Фотограф: Надежда Чипева/Кариери

Normal 0 21 false false false BG X-NONE X-NONE


Normal 0 21 false false false BG X-NONE X-NONE

Ask a question Задай въпрос